مدونة أخضر

مشاركة أخضر بمعرض الكتاب العربي بالسويد

ضمن التعاونات بين أخضر ومكتبة العالم في مالمو شارك أخضر في المعرض العربي للكتاب في السويد في نسخته الرابعة والتي كان من المفترض انعقاده في مدينة مالمو في السويد ولكن بسبب الظروف الاستثنائية التي يمر بها العالم تم اقامة المعرض لهذا العام بصورة رقمية. 

بدأ المعرض في 23 من شهر أكتوبر إلى 6 نوفمبر من هذا العام. ضم المعرض الكثير من المؤلفين والكتاب العرب من جميع أنحاء الوطن العربي. والكثير من الفعاليات التي تم بثها بشكل رقمي على منصات التواصل المختلفة.

جاءت مشاركة أخضر في يوم 4 نوفمبر اليوم الـ 13 للمعرض حيث قام محمد أسامة “مؤسس أخضر” بتقديم محاضرة تحت عنوان ” كيف تحول الأنشطة اليومية المملة إلى فرص تعليمية ثرية” 

ولم يكن هذا التعاون الأول بين أخضر ومكتبة مالمو، فالمؤسستين بينها شراكة قائمة يقوم فيها أخضر بمساعدة وتقديم المقترحات فيما يتعلق بالقسم العربي في مكتبة العالم التابعة لمكتبة مالمو وتقدم المحتوى للأقليات في دول شمال أوروبا (السويد – الدنمارك – النرويج – أيسلندا)

كما نتطلع للتواجد المستمر في النسخ القادمة وتقديم كل ما لدينا من جهد في إثراء المعرفة وخدمة الكتب لكل العرب في كل دول العالم.

اللقاء بشكل نصي

*مسا الخير جميعا واهلا وسهلا فيكن في محاضرتنا لليوم بعنوان كيف تحول الأنشطة اليومية المملة الى فرص تعليمية ثرية، رح يكون معكن أنا منيرة من فريق العمل بمعرض الكتاب العربي ومعنا الأستاذ محمد أسامة مدير ومؤسس لتطبيق كتير معروف تطبيق أخضر، بنرحب بالأستاذ محمد اهلا وسهلا فيك.

+ مساء النور اهلا بيكي يا أستاذة منيرة.

*اهلا وسهلا فيك، بالنسبة لإلنا بشكل عام في أوقات بنهارنا بنعتبرها أوقات ميتة أو ما منحس انو اخدنا منها فائدة معينة أوقات المواصلات مثلا اعمال المنزل زي الطبخ وخلافه فكرة التطبيق أخضر انه ممكن بهاي الأوقات الانسان يستمع لتلخيص كتاب مثلا  بدل ما يكون وقت ميت يتحول وقت نحنا عم نتعلم فيه فمعنا الأستاذ محمد اليوم رح يحكيلنا أكثر عن هذا التطبيق من بداياته لحد الآن، قبل ما نبدأ بالمحاضرة رح نوه لكام نقطة محاضرتنا رح تكون لمدة 45 دقيقة خلال المحاضرة اذا كان في أسئلة ببالكن ممكن تتركوها بقسم التعليقات وفي حال اسعفنا الوقت رح نرجعلها ان شاء الله، بنبدأ أول شيء مع الاستاذ محمد ياريت يعرفنا عن نفسه بشكل شخصي مين هو الأستاذ محمد بعيدا عن تطبيق أخضر.

+ اهلا وسهلا بيكي، انا اسمي محمد أسامة، أنا خلفيتي التعليمية أنا درست بشكل رسمي صيدلة ؟؟؟؟ رسمي البرمجة اللي اشتغلت فيها 7حوالي  سنين وحاليا انا المسئول عن أخضر، أخضر مشروع بيحول كتب بشكلها التقليدي لشكل عصري سلس وسهل مناسب مع العصر اللي احنا فيه ده، دا تعريف صغير بس وبقيت بقا التفاصيل ممكن نتكلم فيها خلال اللايف.

*بس قبل ما نبلش بالتطبيق بحد ذاته حضرتك يعني يفترض انه تكون معنا بمحاضرة هون بقلب مالمو بمعرض الكتاب ومع الأسف يعني انلغت لو تحكيلنا شو كان بيطلع ببالك لو كنت حضرتك موجود بيناتنا كيف كان رح يكون شكل هاي المحاضرة.

+صح هو يعني احنا كنا في شهر 4 شهر 4 تقريبا كان او شهر خمسة كان المقرر المعرض معرض الكتاب في مالمو بشكل مش افتراضي بس وكنت خلاص كنا خلاص ظبطنا التذكرة وظبطنا الفيزة وظبطنا كل حاجة بس المطار في مصر اتقفل فمقدرتش اسافر وبسبب برده موضوع كورونا فالمعرض اتأجل فاحنا حاليا بنعمله بقا بشكل افتراضي وبالنسبة لو كنا علمناه بشكل تفاعلي أكتر كان ده يعني كان  فيه تجارب كنا احنا بنفكر نعملها حاليا احنا يعني بنحاول ان احنا نتكيف عشان نعملها بشكل افتراضي .. بس.

*صحيح مع الأسف يعني ان شاء الله هيكي بفرص قادمة بتكون حضرتك موجود معنا وكل الأشياء اللي ببالك بيتم تنفيذها يعني مباشرة.

+ان اشاء الله.

*ان شاء الله.

*طيب هلء ندخل بالتطبيق يعني بصراحة انا لما بحكي لرفقاتي انه رح حاور الأستاذ محمد مدير التطبيق فأول سؤال قالوا لي إياه اسأليه ليش أخضر شو دلالة هذا الاسم، اتفضل.

+هو احنا اللوجو بتاعنا عبارة عن شباك والشباك دا بيطل على اللون الأخضر دا دلالة الاسم، الشباك بيطل بيخلي المستخدم.. الأخضر بيدل على البدايات الجديدة والتجديد والنمو فهو الشباك عبارة عن اطلالة – الشباك يعني نافذة بالمصري – هو عبارة عن اطلالة بيخلي المستخدم يبدأ بداياته الجديدة ويكون ليه تجديد مستمر ونمو مستمر فهو دا الغاية من التسمية باختصار.

*جميل، يعني اللون الأخضر دلالة للبدايات الجديدة والشباك هو اطلالة يعني او نافذة.

+احنا بنساعد المتسخدم انه هو يبقى يطل على البداية الجديدة بتاعته ويوصل للأفكار المفيدة من الكتب اللي هتفيده في حياته او اللي هتغير حياته واللي هو مش قادر يوصلها بطرق طبيعية وهو هيوصلها من خلالنا بشكل سريع وعصري وهو بيقوم بأنشطة زي ما حضرتك أشرتي في الأول أنشطة مثلا وهو راكب الباص وهو مثلا بيعمل الأنشطة الاعتيادية المملة بتاعته مثلا اللي هي الحاجات المنزلية، ست البيت مثلا وهي بتغسل المواعين، الشخص مثلا اللي بيلعب وهو في الجيم، وهكذا.. فدا كان الهدف باختصار يعني.

*صحيح، هو رمز بسيط بس طلع اله دلالة كتير عميقة وراه، طيب نحكي هلء المشروع يعني بحد ذاته مين الفريق المسئول عن تطبيق أخضر هل هو تطوعي أو ربحي تحكيلنا شوي يعني عن رؤية المشروع بشكل عام.

+احنا حاليا في أخضر كفريق وصلنا  ل 50 فرد متقسمين ل 4 فرق في فريق المحتوى وفي القسم بتاع المحتوى وفي القسم بتاع التسويق وفي القسم بتاع البيزنس أكترهم أكبر عدد القسم بتاع المحتوى دا لوحده مثلا 32 شخص احنا كمؤسسة احنا مش مؤسسة .. يعني احنا مؤسسة تجارية، تجارية بشكل ما عشان دا هيساعدنا على الاستدامة، احنا في الوطن العربي بشكل عام لو مؤسسة مهياش تجارية فهو بالنسبة للمودل اللي هيخلي الناس متحفزة بشكل مستمر ومستمرة فهو عشان كدا من البداية خالص خلينا البيزنس مودل في حتة الأرباح في حتة ان هو انا مش؟؟؟؟أقدر -أدد سينتف- لعضو الفريق جنب -سينتف- ال.. يعني ان سيتف مادي جنب -الان سينتف- المعنوي الكبير اللي هو بيقوم بيه وبيشارك بيه في دوره في أخضر، بس باختصار.

*صحيح، يعني هو بالاخر تطبيق مثل تطبيق أخضر بصراحة بحاجة لتفرغ بحاجة لانه الإنسان يحط فيه كل وقته، وبصراحة كنت جاوبت على سؤال تاني كان ببالي، لو تحكيلنا اكتر مثلا انتو كيف بتمولوا هاد المشروع يعني ماديا منين بتجيب التمويل.

+احنا حاليا عندنا 3 مصادر تمويل في المصدر الأولاني اللي هو المصدر بتاع الإعلانات احنا بنعمل ؟؟؟ للإعلانات اللي بتنزل ع اليوتيوب وكل ما فيه مشاهدات كل ما دا بيظهر اعلانات فالاعلانات دي بتحقق لنا دخل، دا المصدر الأول.

المصدر التاني احنا عندنا اكونت على باتريون، الأشخاص اللي هما مثلا بيتابعوا اخضر وحابين انهم يشتركوا.. اشتراك.. حابين ان هما يدفعوا مثلا، مقابل اختياري تماما حابب مثلا يدفع 2 دولار في شهر 5 دولار وهكذا ودا مقابل اختياري تماما مقابل خدمة هو بياخدها كدا -أولريدي- على اليوتيوب مثلا دا المصدر رقم 2 اللي هو؟؟؟

والمصدر رقم 3 اللي هو الموبايل ابلكيشن بتاعنا، احنا عندنا في خصائص بريميم الناس ممكن بيدفعوا ليها تمن اشتراك دا بالنسبة -للمودل- بتاعنا الحالي بس احنا حاليا في منتصف جولة تمويلية في -في سي- اللي هما صندوق استثمار مهتم، صندوق استثمار كبير مهتم بالمجال التعليمي في الوطن العربي حاليا احنا بنتلكم سوا وفي وسط مفاوضات  متعلقة ان هما يشتروا اسهم حصة في أخضر فدا ان شاء الله لو قدر يتم دا هيفرق معانا جدا في حجم العمليات وقوتها اللي احنا بنقدر ننفذها، دا باختصار المودل المادي.

*جميل، بصراحة بتمنى انه يتم هدا التمويل لانه اكيد متأكدة رح يكون في مشاريع كتير مميزة بالمستقبل وهادا بالمناسبة سؤال كنت رح أسأله بعدين بس انا حبيت امشي شوي بترتيب، يعني لو نرجع شوي لورا نحكي عن فكرة أخضر كيف بدأت كيف اتطورت لوصلنا للشكل للي نحنا فيه حاليا.

+هو أخضر بشكل عام بدأ شبه بالصدفة او بدأ بالشكل مكنش متوقع بيه للشكل اللي هو هيوصل في الوضع الحالي، يعني هو انا كشخص انا بحب القراءة، وبحط لنفسي دايما تارجت ؟؟ شهري ؟؟ مثلا 5 كتب او 6 كتب وكنت دايما ببقى متطلباتي من نفسي اعلى بكتير من اللي انا بقدر احققه بشكل حقيقي، فبدأت اخضر كانت البداية خالص كانت بداية لمجرد التجربة اللي هو انا مثلا حابب ان انا نفسي بأن انا  اقرأ عدد معين من الكتب ومش بس أقرأها لا دا انا هحولها لتلخيص يعني الواحد لما بيقرأ كتاب وبعد ما بيقرأه بيشرحه لنفسه او بيشرحه بشكل ما هو بيستفيد من الكتاب افضل استفادة ممكنة فحبيت ان انا اطبق الموضوع دا ومكنش في شخص اقدر ان انا الخص له فلخصت الكتاب وحطيته بس برده حطيته .. عملت مثلا ممكن شهر شهر ونص حوالي خمس حلقات او كدا وعملتهم بدون حتى ما اشير اللينك لأي حد، 

يعني انا حاططهم برنامج بسيط وعملت شغل بسيط جدا وحطيتهم اونلاين ومكنتش ببص ع الأرقام 

ومكنش هدفي أي حاجة خالص وبعد فترة انا كنت بعمل سكرول في الفيسبوك كدا بالصدفة لقيت في مخرج مشهور انا عامل له فولو 

لقيته مشير الشغل وبيمدحه فأنا أصلا ذهلت، مكنتش بتابع الأرقام يعني كنت بنشر بس كدا وامشي على طول

 وبعدها بفترة برده لقيت ان في ناس بقا بدأت تشير وتشير بكثافة ولقيت مثلا في صحفية من جريدة مشهورة في مصر بتكلمني وعايزة تعمل معايا لقاء،

 فانا تخيلت برده ان اللقاء دا هيبقى محطوط للموقع مثلا او يعني مش حاجة مهمة فاكتشفت ان هو اللقاء نزل في الجريدة ونزل ومفروض له مساحة كبيرة 

فلقيت ان الموضوع الأثر بتاعه الناس مهتمة بيه وخلق زخم كبير وفي نفس الوقت هو بيحقق هدف انا كنت بتمنى اعمله 

 ولما لقيته بدأ يتحول بالشكل دا فبدأت اتفرغ له شوية بشوية واديله وقتي لحد ما .. الكلام دا كان من 2016 احنا بدأنا اخضر في ابريل 2016 

ومن سنتين فاتوا انا تفرغت لاخضر بشكل فول تايم ودا حصل بشكل تدريجي بس بالصدفة يعني.

*سبحان الله يعني صدفة صغيرة بس عملت مشروع كتير كبير،

 والحقيقة يعني لازم نخصص ؟؟؟ لحتى تحكيلنا انه كيف كنت تلاقي وقت لحتى تقرأ الكتاب وتلخصه 

لجانب انه حضرتك ذكرت انه دارس صيدلة وبرمجة ودي بتحتاج محاضرة معنا لتحكيلنا يعني كيف تنظيمك لوقتك،

 انت حكيت البداية انه اخضر ما كان تطبيق يعني مباشرة حكيت انه كان عبارة عن تسجيلات توضع على الفيسبوك هل هي مرحلة أولية من المشروع؟

+ صح بس احنا كنا في الأول كنا بنحط على اليوتيوب وبعد فترة بدأنا نحط على الفيس كنا في البداية من 2016 كنا على السوشيال ميديا 

بس لكن من أكتوبر من 2019 اطلقنا التطبيق على الاب ستور وجوجل بلاي 

وحتى كمان النسخة اللي كنا اطلقناها يعني من تطبيق أخضر كانت نسخة بدائية جدا 

 كلها كان لسه فيها أخطاء وهكذا والنسخة اللي اطلقناها في 2016 برده كانت حتى نسخة بدائية يعني حتى الرسومات والألوان

 وانا أصلا بطبعي شخص انطوائي مش بعرف أتكلم .. وانا كنت بسجل اللي هي النسخ الأولى خالص لو حد يرجع لها هي موجودة على اليوتيوب على القناة 

 حتى طريقة كلامي من كتر ما انا متوتر كان في أصوات الفم فدي نقطة كانت من ضمن النقط وفي كمان نقطة ثانية اللي  اللون والرسومات في التصميم

 انا كنت مستخدم لون اصفر وكنت متخيل ان هو دا اخضر لحد ما لقيت الناس بتعلق انه هو ليه طالما اخضر ليه عامل الخلفية صفره

 فاكتشفت بعدها ان انا عندي مشكلة في التفريق بين الألوان مبعرفش افرق ما بينهم اوي

 بس فهو بحاول اقولك ان البدايات كانت بسيطة خالص لحد ما وصلنا للي احنا وصلنا له حاليا.

*الحمدلله، طب يعني فريق أخضر بالوقت الحالي هو ما بس مكون منك في عدة أشخاص شغالين بهادا المجال صحيح؟

+نعم -اها-

*طب هادا السؤال كمان فضول شخصي، كيف بتختاروا الكتب اللي انتوا بتسجلوها او بتعملوا لها تلخيصات في آلية معينة او معايير معينة لاختيار الكتب؟

 +في بداية المشروع كانت آلية اختيار الكتب كلها قائمة على الكتب اللي بتلمع الكتب الأكثر مبيعا بغض النظر عن تقييم الكتاب ده بس مجرد ان هو الكتاب تطبيقي

 كان عندنا معيارين ان هو الكتاب يكون تطبيقي وكمان ان الكتاب يكون مشهور 

بس لما بدأنا نتجه الاتجاه المؤسسي بقى عندنا 16 قسم وال 16 قسم دول احنا بنختار الكتب بناء على القيمة اللي فيهم بغض النظر عن هل الكتاب دا مشهور ولا لاء..

 يعني احنا قبل كدا لما كنا بنختار الكتب الأكثر مبيعا كان بيخلينا نركز على كتب التنمية الذاتية لان معظم الكتب اللي بتتباع بتبقى في الاتجاه دا اللي هو جزئية تطوير الذات

 بس احنا حاليا بقينا نتكلم عن الكتب السياسية الكتب الاقتصادية الكتب الفلسفية كتب علم الاجتماع الكتب الطبية مش محصورين في الجزئية الضيقة دي وبقينا نخلق قيمة أكبر.

*اها، ودا بصراحة تحدي كبير يعني عم تحكي كتاب سياسي او كتاب اقتصادي بيكون عادة  نوع من الكتب ضخم او فيه كتير معلومات زخم كبير،

 لتاخد الكتاب وتحوله لمخلص بعشر دقائق او اكتر بشوي دا بحد ذاته تحدي

 فلو تحكيلنا شوي مثلا عن التحديات فيما عدا هذه النقطة ايه التحديات اللي بتواجهكم بمشروعكم.

+هو احنا اكبر تحدي احنا واجهناه او اكبر تحدي ممكن مشروع مماثل يواجهه هو الاستمرارية

 هو ان الواحد يقدر يحافظ على نفسيته وعلى نفسية أي شكل بأن هو يفضل مكمل

 وعشان كدا الواحد يبقى من البداية حاطط النقطة دي في حساباته ومخطط لها وهو عشان يستمر لازم يوفر لنفسه ويوفر للفريق دافعين دافع معنوي ودافع مادي،

 دافع معنوي بانه هو يقسم يعني لا ينتظر مثلا في الاخر للنجاح يحاول يقسم النجاح لمراحل صغيرة ويحقق منها بشكل مستمر

 فتحقيق النجاح دا هيقدر يخليه يفضل محافظ على دافعيته بشكل معنوي وبشكل مادي طبعا دا شيء بديهي 

يعني الناس حتى لو هتعمل حاجة قيمة بشكل غير مادي بس يبقى بوقت قصير

 بعد كدا هو الشخص عنده ضغوطات بشكل معين وعنده التزامات

 فهو انت لو مش قادر توفر له الجانب المادي فمعنى كدا ان انت بتخاطر انك هتخسر الاستمرارية

 عشان كدا المفروض الصح الواحد وهو بيخطط للمشروع من البداية يبقى مهتم جدا بالمعيار دا ويحاول ان هو يشوف ازاي هيقدر يحققه ويلبيه، بس.

*صحيح، ذكرت الحافز وهو فعلا شي كتير مهم لأنه في هذا النوع من المشاريع زي ما حكيت هو ما بس بيقوم على الشق المادي وانما الشق المعنوي بالموضوع كتير مهم،

 لو تحكيلنا إذا عندك شي نصيحة مثلا لرواد الاعمال او رواد المشاريع اللي بيفكروا يعملوا مشروع جديد بالمجال الثقافي تحديدا إذا في مشكلة واجهتكم انتوا بالمجال 

تعرف لما الواحد لما يفكر يبدأ بمشروع جديد فبيحب يسمع من أصحاب التجربة والخبرة ما بيكون في عنده كتير معرفة بالموضوع هل عندك نصيحة مثلا بهذا الموضوع؟

+اعتقد ان هي اهم نصيحة لو أنا مثلا رجعت بالزمن هكون متمني ان حد ينصحني بيها هو ان الواحد يبدأ

 يعني ان الواحد يحدد لنفسه وقت معين للحسابات وبعد كدا يبدأ ومش لازم ان هو يستنى لما يبقى جاهز بنسبة 100% 

النسخة الأولى من أي مشروع مش متطلب من نفسك انك هتخليها تكون مثالية بنسبة 100% 

الأرقام والحسابات والمثالية وانك تبقى لا تستنى لا دا انا هقعد احسب لا دا انا هقعد اخطط كل الكلام دا كله في فترة كبيرة جدا بيكون معطل

 فأنا نصيحتي إن هو الشخص يخرج بره الحيز بتاع المعلومات للحيز بتاع التنفيذ 

ينزل من البرج وينزل يحتك بالناس وينزل ويختبر الفكرة ويتعلم من اختباراته دا ويطور 

 أحسن كتير جدا يعني ان هو بعد شهر يبدأ أحسن كتير من ان هو يقعد يجهز سنة مثلا ويبدأ،

 ليه؟ لان هو لو بعد شهرين بدأ هيفضل معاه 8 شهور كاملة ان هو في السوق وقادر يشوف رد فعل الناس

 ويشوف ايه نقط القوة ونقط الضعف كل دا هيكتشفه بشكل عملي ودا يعني هيكون مفيد جدا للمشروع.

*يعني انت برأيك إنه التجربة العملية هي أفضل شيء ممكن الانسان يعمله لمشروع لحتي يطوره.

+صح، والتجربة العملية السريعة، التجربة العملية غير الجاهزة السريعة، 

كمان ممكن نضيف على الجزئية دي ان الشخص وهو بيعمل كدا يكون مرتاح 

يعني ان الواحد يكون مرتاح انه هو بيقوم بشيء غير جاهز، دا شيء صعب ان الواحد يكون مرتاح وهو بيعمله

 بس هو الواحد لو غير مرتاح  هو مش بس بيجبر نفسه على ان هو يبدأ  يخرج للجمهور شيء غير جاهز 

لا دا هو لازم يكون مرتاح وهو بيعمل كدا لان هو لو مش مرتاح دا هيظهر في الشكل اللي بيقدم بيه للناس اللي ممكن يسبب فشله 

لان الناس هيحسوا في طريقة كلامه هيحسوا في لغة جسده ان هو مش مقتنع أصلا بالفكرة، 

ليه؟ لان هو مش حاسس ان هو مرتاح مع مبدأ ان هو يقدم شيء غير جاهز للناس فهو برده لازم ان هو يكون مرتاح مع تقديمه ليها.

*صحيح، هو فيه عندنا بشكل عام يعني احنا الناس وهم المثالية انه قبل ما يكون الشيء مثالي تماما او بلاه بالمرة

 وفي انتقادات بتتوجه من الناس لأصحاب المشاريع كنقد للفكرة يعني بشكل عام 

فممكن الانسان ما يتقبل النقد لأنه مش حاطت بباله فكرة وهم المثالية

 لو تحكيلنا مثلا كيف انتوا بتتقبلوا النقد بمشروعكم كيف اتعاملتوا معه بالبداية وكيف ساعدكم بالتطوير لهذاالمشروع؟

+هو أولا يعني الواحد لما ياخد النقد لازم ميكتفيش ان هو يتعامل معاه لا هو يحاول يفهمه على اد ما يقدر 

يعني هو النقد الموجه لشخص في منه أنواع في مثلا النقد اللي هو ؟؟ او النقد مثلا اللي هو الشخص المحمل بالرسالة دي وبيقولها وخلاص دا نقد مش دا اللي انا بتكلم عنه

 لكن في نقد تاني اللي هو نقد الشخص مش عاجبه الخدمة بشكل ما او شايف ان في تحسين ممكن يتم وهكذا،

 النقد اللي بيوصل للشكل دا المفروض احنا نحاول نفهم اقصى ما يمكن عن النقطة دي وبعدين بنحطها مثلا في فايل مجمعين فيه كل الفيد باك 

وبنرتب الفيد باك دا من ناحية الأولوية من ناحية بندرسه وبنشوف 

ممكن النقطة مهمة جدا بس مش هنقدر ننفذها لان هي بتتعارض مع حاجات أولية في الرسالة بتاعتنا

 فبنرتبهم من ناحية هو قابل للتنفيذ ولا لاء وبعدين بنرتبهم من ناحية الأولوية وبنبدأ بتنفيذ النقط الأكثر أهمية

 بس بشكل عام النقد هو أساس أصلا أي مؤسسة لان هو وسيلة سهلة جدا ومباشرة للتطوير.

*صحيح، يعني لو لخصنا الكلام اللي تكلمنا فيه الآن، 

أولاً يكون موجود حافز ونشتغل على استمرارية هذا الحافز،

 اتنين نتخلص من وهم المثالية ونتقبل انه ما في مشروع كامل ونتقبل النقد ونتعامل معه بطريقة إيجابية حتى يكبر المشروع الموجود

 طيب فيه عندك نصيحة معينة بمجال الثقافة؟ الكلام اللي تكلمنا فيه تقريبا يخص المشاريع بشكل عام 

لو تكلمنا في ميدان الثقافة تحديدًا، في عندك نصيحة معينة لهذا المجال؟

+نصيحة معينة بمجال الثقافة؟ لاء مفيش حاجة محددة بس لما سألتيني السؤال جاوبت قبل ما تكملي على جزئية الثقافة فممكن أقولها لأنها مهمة،

 أنا واجهتها بشكل كبير، وهي جزئية المايكرو Management، 

بمعنى الشخص المدير المتابع لكل شخص مسئول عن تنفيذ مهمة معينة،

 مثلا في شخص مسئول عن تنفيذ مهمة معينة وأنا غير واثق في إخراجه لها بشكل مناسب فأنا أكون متابع له، 

الأسلوب دا خاطئ جدا ومعطل أولا لأن الشخص المسئول يضيع وقته ومجهوده في مهمة ليست له 

ولأن المنفذ غير حاصل على الفرصة المناسبة بشكل كامل لو أتيحت له الفرصة بشكل كامل سيؤدي دوره بشكل أفضل من الشكل الممكن تنفيذه من المدير المسئول، 

فالجزئية الخاصة بالمايكرو Management مهمة وأعتقد ان في ناس كتير بتواجهها

 فالتخلص منها نصيحة مهمة أوجهها لأي شخص يتجه لتأسيس شيء ثقافي بشكل عام.

*طيب لو خصصنا في مجال الثقافة او في مجال الكتب، بتواجهكم مشاكل من دور النشر او مؤلفين الكتب؟ 

يعني أنتم بتاخدوا الكتاب وتعملوا منه ملخص فمثلا هل سبق وواجهتكم مشكلة انهم يرفضوا نشر محتوى الكتاب كملخص، هل سبق واجهتكم هذه المشكلة؟

+الحقوق الملكية متعلقة أكثر باقتباس النصوص، بمعنى لو اقتبست نص كبير من الكتاب بتكون تعديت على حقوق ملكية صاحب الكتاب، 

لكن اللي بنعمله اننا بناخد كام فكرة من الكتاب ونشرح الأفكار في سياق وأسلوب مختلف عن أسلوب الكاتب،

 فبالتالي المحتوى بيكون محتوى أدبي مختلف عن المحتوى الأصلي للكتاب، 

وبالنسبة لجزئية الكشف عن محتوى الكتاب، يظهر بديهي اننا محتوى بديل عن الكتاب

 ولكن احنا سوق موازي ونحترم الكتاب والناشرين لأنهم يقوموا بشغل قيم جدا وأساس شغلنا قائم عليهم، 

ويظهر بديهي اننا مثلا ممكن لما نعمل ملخص للكتاب يحصل تأثير على مبيعات الكتاب بالسلب لأن الناس أخدت المحتوى الخاص به

 لكن يحصل العكس، لأن التحدث عن كتاب معين يخلق حواليه زخم والزخم يترجم للبحث عن الكتاب بشكل أكبر

 فممكن يترجم لمبيعات وفي بعض الناشرين تنبهوا لهذه النقطة وتواصلوا معنا وفي كتب كثيرة عملناها بالتواصل مع ناشرين وكتاب لأن هذا يعتبر أداة تسويق لهم.

*صحيح، يعني أنت برأيك ان ملخص الكتاب بيعمل مثل تشويق للناس يصير عندها فضول تعرف محتوى الكتاب الأصلي، 

وهو بصراحة كمان ذكرتني بنقاش حدث بينا من فترة أنا وصديقاتي، كنا نتكلم عن ملخصات الكتب بشكل عام، 

الآن انت برأيك ملخص الكتب لا يمكن انه يحرق على القارئ متعة انه يقرأ الكتاب بيده،

 يعني بدل ما يقرأ الفكرة كاملة لكتاب مكون من 100 او 200 صفحة يصير يقرأ بشكل ناقص نوعا ما؟ ما رأيك انت بهذه النقطة؟

+دا سؤال حلو، لكن لما نجاوبه، نفرق بين نوعين من الكتب، في كتب روائية وهذه الكتب الأحداث نفسها ليست هي التي لها قيمة كبيرة

 يعني لو أنا لو لخصت الأحداث فأنا لم أحصل على الفائدة الكاملة من الكتاب، لان الكتاب نفسه قراءته تزود حسي الأدبي وأحاسيسي بشكل عام 

يعني هتشتغل على نقط كتير في الجزئية دي، 

لكن الكتب الغير روائية أنا بقرأها لهدف انا مثلا عندي مشاكل إدارية فأنا هقرأ كتاب في الادارة 

فأنا الآن محتاج أحل مشكلتي فالآلية اللي انا سأحل بها المشكلة لن تفرق على حسب عدد صفحات الكتاب، 

يعني أنا حليت المشكلة من خلال الملخص أو من خلال الكتاب لا فرق، دا بشكل عام.

السؤال دا ممكن يوصلنا لتعقيب عن سؤال هل ملخص الكتاب كافي؟ يعني لو قرأت ملخص كتاب هل أنا حصلت على 100% من محتوى الكتاب؟

 لا، لو قرأنا ملخص الكتاب ممكن نقول اننا بنحصل على 20%-25% من أفكار الكتاب الغير روائي،

 لكن المعادلة ليست عن قيمة المحتوى نفسه لكن في معادلات تانية اللي هو عن الوقت، 

يعني أنا قرأت الكتاب واستفدت 100% لكن قرأته مثلا في 12 ساعة 

في حين إني قرأت مثلا ملخص الكتاب واستفدت 25% لكن في وقت يعادل 1% في الوقت اللي أنا هقرأ فيه الكتاب،

 فالمعادلة هي معادلة قيمة مقابل وقت، دا في تصنيفات معينة من الكتب بيخدم قيمة الملخص أكثر.

*فهمت عليك، طيب لو أسألك سؤال كمان سؤال شخصي لحضرتك، هل سبق مثلا وأنت تشتغل على كتاب 

حسيت أنه هذا الكتاب لا ينفع للتلخيص وانه لازم يتقرأ كامل؟ مر عليك كتاب كهذا؟

+في كتب بتكون روائية وغير روائية في نفس الوقت يعني مثلا كتاب جبران كتاب النبي،

 كنت أتمنى ان أنا ألخصه وحاولت 3 مرات ولكن كل مرة كنت بفشل، كنت بحس اني بظلم الكتاب او غير قادر على تلخصيه،

 دا لأن الكاتب نفسه يعبر عن الأفكار بشكل روائي نوعا ما، الكتب اللي طبيعتها بالمنظر دا هي الكتب اللي ممكن تعمل لنا التعقيب اللي قولتي عليه دا

 واحنا حاليا قررنا اننا نبعد عنها ونركز أكتر مع الكتب الغير روائية تماما،

 لحد ما نشوف ليها آلية في المستقبل اننا نوصلها للناس بالطريقة الخاصة بنا وفي نفس الوقت لا نظلمها او لا نقدمها في شكل لا يحقق الفائدة منها.

*طيب لو سألتك كمان، الكتاب كحد وسطي مثلا كام يوم شغل ممكن ياخد حتى يوصل للقارئ للشكل اللي بيوصل عليه من خلال التطبيق؟

+هو بيختلف على حسب طبيعة الكتاب في كتب ممكن تأخذ شهر كامل من ؟؟ للإعداد

 وفي كتب ممكن تأخذ يومين او ثلاثة وفي كتب ممكن تأخذ شهر مثلا ولكن في النهاية لا نستطيع إخراجها بشكل مناسب.

*شغل جبار يعني بصراحة، ما توقعت كل هذه المدة الزمنية،

 لو ننتقل مثلا لمحور ثاني بصراحة حابه انه نكمل بهذا المجال كتير لأنه مهتمة 

بس لو نتكلم عن التطبيق بالوقت الحاضر لو تشاركنا مثلا ارقام المستخدمين بالوقت الحالي كيف الوضع؟

+ حاليا بالنسبة للأرقام على السوشيال ميديا وصلنا في اليوتيوب لمليون و40 ألف مشترك وتخطى المليون ونص الى 2 مليون مشاهدة شهريا، وصلنا بقية الشبكات الاجتماعية حوالي 300 ألف، 

وبالنسبة للتطبيق الموجود على جوجل بلاي واب ستور تخطينا ال 290 ألف تحميل خلال سنة

 لكن على اليوتيوب وباقي الشبكات كان في خلال 4 سنين وبالنسبة للويب سايت بنحقق تقريبا 100 ألف زيارة شهريا 

وبالنسبة للويب سايت والموبايل أبليكيشن بنعمل ترافيك مثلا ممكن 700 جيجا في الشهر، ما بين الاستماع للملخصات بشكل صوتي أو قرأتها بشكل نصي.

*جميل، أرقام كبيرة كتير، نحن تكلمنا عن جزئية التمويل وحضرتك تكلمت انه في تمويل ان شاء الله جاي قريب، 

لو تقولنا في مشاريع أو خطط في بالكم بيتم تنفيذها في الوقت القريب او بتشتغلوا على شيء حاليا مثلا؟

+حاليا مركزين اكتر على المنصة الخاصة بنا احنا متواجدين بأكثر من شكل لكن الأولوية رقم واحد مركزين على المنصة الخاصة بنا اللي هو الموبايل أبلكيشن

 مركزين في الجانب التقني بحيث انه يكون مرن جدا وسلس من ناحية الاستخدام ومن ناحية ان المستخدم يقدر يطوعه بأكثر شكل يلبي له احتياجاته،

 دي نقطة تجربة الاستخدام من الجانب التقني، وفي نقطة كمان وهي المكتبة حاليا شغالين على تضخيم المكتبة بأكبر شكل ممكن 

بحيث اننا خلال 12 شهر نوصل لحوالي 3 الاف كتاب ومن 3 الالف ل 5 الاف كتاب دا الشيء الأساسي اللي مركزين عليه حاليا، 

بدأنا نجرب في فكرة جديدة، هنجمع الملخصات في كتب مثلا تطوير الذات ونطبعهم ؟؟ 

واحنا حاليا قريب يعني الفترة اللي فاتت كنا شغالين على اعداد كتابين ملخصات تطوير الذات كتاب رقم 1

 وفي ملخصات العلاقات العاطفية كتاب رقم 2 وكان مفروض هينزلوا في معرض القاهرة القادم بعد شهرين

 لكن كتاب العلاقات العاطفية لم نقدر على إنجازه فهننزل بكتاب تطوير الذات باسم التغيير للأفضل

 ودا هيكون بداية سلسلة هنشتغل عليها وان شاء الله تكون بتخلق قيمة جنب الحاجات اللي شغالين عليها مفيدة للناس.

*جميل، يبقى هذا قطاع فعلا موازي لقطاع الكتب يعني كتاب وملخصه ينطبع ويباع بشكل رسمي، 

بالنسبة للتطبيق لو تأخذوا فيدباك من أحد المشتركين هقول ان التطبيق رائع، لو تكلمنا عن كام كتاب موجود في التطبيق.

+احنا حاليا مخلصين حوالي 800 كتاب ناشرين منهم 600 ونهدف خلال الشهرين الباقيين في السنة نوصل ل ألف كتاب.

*جميل، طيب وهذه الأرقام كلها يعني أرقام المشتركين وأرقام الكتب، ما هي الأساليب اللي استخدمتوها للترويج للمشروع وحتى تسوقوا له، لو تكلمنا شوية عن هذه الجزئية.

+من ناحية الأساليب فهي كثيرة ومتفرقة بس كلها تشترك في شيء واحد 

ودا ممكن يكون تكملة للسؤال اللي كان من فترة للناس اللي كانت بتفكر تبدأ في مشروع خاص بالثقافة اللي هي الجزئية الخاصة بالأنانية، 

الشخص اللي بيقدم خدمة أو يريد اشتراك الناس في خدمة ما سواء خدمة تجارية أو خدمة خدمية تماما، بيتصرف من منظور أناني من منظور مصلحته الشخصية، 

لكن هو لو غير منظوره وطريقة تفكيره وأصبح بيقدم للمستخدم ما يحتاجه بغض النظر عن ما سيستفيده 

يعني لا ينظر للشيء بشكل أناني لأن المستخدم هيحس ولا هقول انه يعمل كدا بسبب انه يجذب الناس

 ولكن يعمل دا لغرض مساعدة الناس بدون الحاجة لأي شيء في المقابل، 

وأعتقد ان هو دا المبدأ القائمين عليه في أخضر ان هو احنا هدفنا ليس دفع الناس انها تأخذ تصرف بشكل معين،

 لا احنا هدفنا اننا بنساعد الناس فعلا وهدفنا ومنظورنا ان أولية الناس هي رقم واحد،

 والناس لما بتشوف الكلام دا وتحس بيه بتشوف احنا محتاجين دعم في ايه وهما نفسهم بيتحركوا في الاتجاه اللي المطلوب،

 وأعتقد ان دي النقطة المشتركة في كل التكنيك اللي احنا بنعملها.

*وفي النهاية هو هدفه الأول هذا المشروع هو توفير وقت الناس ومساعدة الناس فبيكون في شيء مقابل شيء 

يعني الناس كمان هتقدر هذه النقطة وبتدعم المشروع باللي بتقدر عليه، كمان في عندي سؤال هل التطبيق ملائم مثلا لاستخدام شخص كفيف؟

+سؤال جميل جدا، بالنسبة للجزئية دي كان نفسنا نعملها الفترة اللي فاتت بس المشكلة هو اننا من الناحية البرمجية 

من ناحية الفريق المسئول عن الجانب البرمجي احنا قادرين اننا نأخذ منهم وقت بحجم معين 

وقت غير كبير فبنتحرك بسرعة غير كبيرة وبسرعة بطيئة أو بسرعة غير المطلوبة 

ودا بيخلينا ننفذ حاجات وخصائص مثلا متعلقة بأساس عمل التطبيق نفسه أو بتخلينا نهتم بالجزئيات دي لكن الجزئية الخاصة بعمل التطبيق باستخدام المكفوفين للتطبيق ………….

*أستاذ محمد راح صوتك أخر جزئية ما سمعت.

+كنت بقول اننا ان شاء الله الخاصية دي على الرود ماب ابليكيشن وهنحاول ننفذها السنة القادمة ان شاء الله.

*ان شاء الله، هو هذا السؤال بصراحة بكرهه، هو فين بتشوف نفسك بعد 5 سنين بعد 10 سنين

 خلينا نأخذه على نطاق أضيق شوية، فين بتشوف التطبيق او المشروع بعد سنة؟

+احنا حاليا وصلنا ل250 ألف تحميل فاحنا مستهدفين اننا نوصل ل 2.5 مليون تحميل ومستهدفين كمان نوصل ل 3 الاف كتاب 

وكمان تكون تجربة المستخدم ذكية بحيث ترشح للمستخدم كتاب فعلا يحتاجه وليس فقط ما يبحث عنه

 ودا تحدي احنا حاليا شغالين عليه وكمان شغالين على ان التطبيق يلبي للمستخدم أقصى احتياجات ممكنة 

دا باختصار نوصل ل 2.5 تحميل وجودة تجربة المستخدم داخل التطبيق.

*طيب، لو المستمعين حابب يتواصل معاك او يكتب تعليق بخصوص التطبيق او يقترح فكرة 

أين يمكن التواصل معك عن طريق الانترنت او عن طريق مديرين التطبيق مثلا؟

+ هو لو حابب يتواصل مع اخضر ممكن يتواصل معانا عن طريق أي شبكة من الشبكات الاجتماعية الخاصة بنا، 

لكن لو حابب يتواصل معي بشكل شخصي فأنا الميل الخاص بي ………..

*ياريت بيكون كتير تمام، الان تقريبا الوقت خلص بس أنا مازلت معلقة على جزئية هذا السؤال لو نختم به 

وهو كيف كنت تنظم وقتك ما بين دراستك وما بين قراءة الكتب وما بين نشرها على الانترنت احكي لنا بشكل مختصر عن هذه النقطة.

+ أنا بالنسبة لي لم يكن الموضوع متعلق بتنظيم الوقت هو كان متعلق بتنظيم المشاعر أو تنظيم الأحاسيس، 

يعني الشخص خلال اليوم بيكون قادر انه مجهز الجدول مثلا هيلتزم به لكن الفكرة مزاجه سيء أو تم تشتيته بشكل ما 

بشكل مادي أو بشكل معنوي مثلا فالشيء اللي حسيت انه فرق معي هو اني بجبر نفسي مهما كنت حاسس 

 ومهما حصل كنت أجبر نفسي اني التزم بها لكن لا يوجد ما يسمى رصاصة فضية او حل سحري

 الحل هو ان الشخص يفهم نفسه وما هي مشكلته وانه يحاول يجبر نفسه انه هو يقاومها.

*ويبعد عن المشتتات مثل ما ذكرت حضرتك.

+صح.

+ طيب هو بصراحة يعني الحوار كتير ممتع وياريت لو يستمر بس تقريبا خلص الوقت

 وبشوف بقسم التعليقات انه لا يوجد أسئلة اعتقد اني سألت كل الأسئلة اللي ببالكم 

فعند هذه النقطة نختم لهذا اليوم ونشكركم جميعا على وجودكم معنا وعلى استماعكم ونلتقي ان شاء الله في محاضرات قادمة فكونوا بخير.